Što se skriva iza proljetnog umora

Kako prepoznati i liječiti nedostatak željeza?

Znate li da je umor koji često pripisujemo stresu uslijed promjene godišnjih doba često odraz manjka željeza? Pripazite na razine željeza ako želite pobijediti iscrpljenost i očuvati imunitet.

U prijelaznim razdobljima između dvaju godišnjih doba, najčešće na prijelazu iz zime u proljeće, osjećamo se umorno i iscrpljeno. Bezvoljnost, pospanost, razdražljivost, pad koncentracije, pad imuniteta, nezainteresiranost za posao i svakodnevne aktivnosti, sve su to simptomi koje pripisujemo proljetnom umoru.

Do ovog poremećaja dolazi zbog nemogućnosti organizma da se naglo prilagodi promjenama u prirodi, organizam doživljava svojevrstan šok i potrebno mu je neko vrijeme da se adaptira na nove uvjete. Kako bismo organizmu olakšali i omogućili bržu prilagodbu potrebno mu je osigurati dovoljne količine energije, vitamina C, vitaminima B skupine, željeza i antioksidansa.

Česti uzrok proljetnog, ali i kroničnog umora je manjak željeza koji može uzrokovati anemiju. Glavobolja, osjećaj umora, slabost, blijedilo – simptomi variraju, a deficit željeza je ponekad teško otkriti zato što su početni simptomi blagi.

Nedostatak željeza

Željezo je mineral koji ljudsko tijelo ne može samo sintetizirati a neophodan je za normalno funkcioniranje organizma. Dio je svih stanica u tijelu i posrednik u mnogim fiziološkim zbivanjima, kao dio molekule hemoglobina, na sebe veže kisik iz pluća i raznosi ga po čitavom tijelu, pa između ostaloga, pomaže mišićima da skladište i koriste kisik za svoje potrebe.

Nedostatak uzrokuju povećana potreba ili smanjeni unos željeza, a najčešći je uzrok poremećaj apsorpcije željeza. Deficit željeza se razvija postupno i najčešće počinje negativnom bilancom željeza, kada njegov dnevni unos ne zadovoljava potrebe, a zalihe željeza u organizmu su se već iscrpile. I prije nego što se razvije anemija osobe sa lošim statusom ovog minerala mogu iskusiti cijeli niz tegoba (osjećaj umora, iscrpljenost, slabost, smanjena otpornost organizma, depresija, ispadanje kose, lomljivost noktiju itd.), a neke od njih su jednake simptomima proljetnog umora.

Čak i u blažim oblicima, anemija može narušiti kvalitetu života, a može pogoršati i tegobe koje stvaraju druge bolesti. Kako bismo spriječili razvoj anemije i ublažili simptome proljetnog umora potrebno je svakodnevnu prehranu obogatiti preparatima koji će nadoknaditi deficit željeza i osigurati dovoljno energije.

Kako nadoknaditi nedostatak željeza?

Nedostatak željeza je najbolje spriječiti pravilnom i raznolikom prehranom, no ukoliko je utvrđen nedostatak željeza, važno je započeti pravovremeno  sa terapijom. Vrsta terapije ovisi o raznim činiteljima poput dobi, općeg zdravstvenog stanja, postojećih bolesti ili poremećaja i razloga zbog kojeg je i došlo do nedostatka željeza.

Terapija započinje uzimanjem preparata koji sadrže željezo, najčešće kao dodatak hrani. Ispravan pristup prirodnoj terapiji nadoknade željeza u organizmu je ujednačen unos malih bioraspoloživih  doza željeza, hranjivih tvari i oligoelemenata. Prirodni kompleksi željeza najbolje se resorbiraju u organizmu, stoga je neophodno u terapiju uključiti i prirodne sastojke. Najveći dio željeza u hrani je u obliku trovalentnog  željeza koje se, da bi se moglo apsorbirati, mora reducirati u bolje iskoristivo dvovalentno željezo.

Osobito je važno paziti na unos vitamina C koji osigurava redukciju trovalentnog  željeza u dvovalentni čime se postiže optimalna apsorpcija i iskoristivost.

Obratite pozornost na to da kalcij smanjuje apsorpciju željeza što znači da je u periodu uzimanja preparata obogaćenih željezom važno izbjegavati korištenje kalcija i namirnica bogatih kalcijem kao što su mlijeko i mliječni proizvodi. Osim kalcija apsorpciju željeza otežavaju vino, čaj, kakao i kava te fosforna kiselina kojom obiluju gazirani sokovi.

Željezo kao dodatak prehrani

Kod tretiranja nedostatka željeza važan je i kontinuitet – ukoliko želimo da suplementi željeza djeluju, moramo ih unositi dovoljno dugo, barem dva mjeseca svakodnevno.

Na tržištu postoji niz pripravaka temeljenih na prirodnim rješenjima za manjak željeza. Sirupi s dodacima željezo (II) fumarata koji doprinosi smanjenju umora i iscrpljenosti, potom koncentrirani sok aronije koji obiluje vitaminima C i P, a osiguravaju bolju iskoristivost željeza. Tu je i med medljikovac obogaćen vitaminom B2 (riboflavin) važnim za stvaranje stanica krvi te antioksidansima.

Svježa matična mliječ prirodno sadrži i Vitamin C i željezo te podiže opće stanje organizma dodatno povećavajući apsorpciju željeza. Ampule uz matičnu mliječ sadrže željezo glukonat, te mikroelemente bakar i selen vrlo važne za normalnu funkciju organizma.