Obitelj B kompleks: Vitamin za tijelo i živce

Vitamini B kompleksa nezaobilazni su za zdravlje tijela, ali i živaca

Utvrdimo gradivo o vitaminima prije početka iduće nastave. Vitamini su skupina esencijalnih mikronutrijenata koji zadovoljavaju sljedeće uvjete:

  • organski su spojevi koji ne spadaju u proteine, masti ili ugljikohidrate
  • prirodne su komponente hrane (no u njoj se nalaze u vrlo malim količinama)
  • one količine koje se sintetiziraju u našem organizmu nisu dovoljne da bi zadovoljile fiziološke potrebe
  • esencijalni su za normalne fiziološke funkcije (rast, reprodukcija, dobivanje energije)
  • njihov manjak izaziva specifične simptome

Kako unos svih vitamina hranom nije dovoljan kako bi naš organizam održavao ravnotežu, treba razmisliti o raznovstnoj prenrani te o unosu nutrijenata kroz suplemente, odnosno dodatke prehrani. Vitamini našem organizmu pomažu očuvati zdravlje, no oni nisu lijek. Ključni su za više stotina različitih enzimskih reakcija u našem organizmu, a rezultati njihovog djelovanja su lijepa koža, kosa i nokti.

Vitamin B i obitelj B

Vitamini iz obitelji B ključni su za više stotina različitih enzimskih reakcija u organizmu. Neophodni su za pojačani osjećaj umora i kod povećanih tjelesnih i mentalnih napora (B1, B2, B3, B5), za zdravu kožu (B2, B3, B5), kao zaštitnici srca i krvnih žila (B6 i B12), za bolje pamćenje, za razvoj i očuvanje mentalnih funkcija te za pravilan rad probavnog sustava.
Njegov nedostatak utječe na zdravlje kardiovaskularnog sustava.
Svaki član obitelji B-kompleksa ima posebna terapijska svojstva, a zajedničko im je da su odgovorni za stvaranje energije izdvajanjem goriva iz ugljikohidrata, bjelančevina i masnoće u hrani. Također u prirodi ih nalazimo zajedno.

Nedostatak jednog ili više članova vitamina B na neki način ometa energijski metabolizam i naposlijetku, utječe i na zdravlje. S druge strane, kada u tijelu imamo dovoljno B vitamina, sretni smo i zadovoljni, dobro spavamo i imamo dovoljno energije.

Koji su dobri izvori B vitamina?

Odlični izvori vitamina B su šparoge, kombucha, krumpir, banane, čili papričice, tempeh i mahunarke. B vitamini se nalaze i u žitaricama, no samo u cjelovitim. Bijelo brašno ili obična bijela riža sadrže B vitamine u minimalnim količinama. Odličan izvor B vitamina je i kvasac, posebno pivski.

Vitamini B kompleksa

Široku paletu proizvoda i dodataka prehrani obitelji B te za sve druge informacije o drugim dodacima prehrani pronađite na stranici Ljekarnik.