Folna kiselina i jod za dobar početak trudnoće

Jod i filna kiselina u trudnoći su vrlo važni, posebice u prvom tromjesečju.

Trudni ste ili planirate trudnoću? Uravnotežena i raznovrsna prehrana bogata nutrijentima važna je kako za razvoj djeteta u maternici tako i za majku.

Tijekom svog razvoja, plod putem pupčane vrpce od majke treba dobivati sve hranjive sastojke. S obzirom na to da se fetus hrani svime onime što majka unese u organizam, potrebe za unosom namirnica bogatih nutritivnim sastojcima se povećavaju.

I nemojmo brkati lončiće. Prije nego li se uhvatite one trudničke ‘Sada mogu jesti za dvoje’, razmislite prije nego uđete u hladnjak. Jesti za dvoje podrazumijeva samo povećan unos zdravih namirnica zbog pravilne preraspodjele istih na majku i fetus.

Folna kiselina u trudnoći

Folna kiselina igra esencijalnu ulogu u razvoju kralježnice i mozga fetusa. Neadekvatan unos folne kiseline prije začeća i tijekom prva tri mjeseca trudnoće (prvih 12 tjedana) dokazano ima za posljedicu defekt neuralne cijevi fetusa. Suplementacijom folne kiseline smanjuje se postotak oštećenja živčanog sustava novorođenčeta za 50 do 80 posto.

Folna kiselina neophodna je u sintezi i diobi DNA (Deoksiribonukleinska kiselina) i dijelova RNA (ribonukleinska kiselina) potrebni za sintezu proteina u svim stanica. Za buduće majke od velike je važnosti konzumirati jagode zbog bogatstva voćnih kiselina posebice folne kojom jagoda premašuje gotovo sve voće, osim toga obiluje željezom za čiju absorpciju je važan vitamin C koji se također nalazi u ovom plodu.

Namirnice bogate folnom kiselinom

Folna kiselina je jedan od B vitamina koji se nalazi u zelenom lisnatom povrću, korijenu povrća, mlijeku, jajima, grahu, grašku, kikirikiju, pšeničnim klicama, tunjevini, lososu, bobu, rajčici, špinuatu, kvascu, šparogama i citrusnom voću. Hranu i dodatke prehrani koji sadrže folnu kiselinu idealno bi bilo početi unositi dva do tri mjeseca prije začeća.

Prehrana bi trebala sadržavati najmanje [highlight color=”yellow”]400 mikrograma[/highlight] folne kiseline i ne više od 100% dnevno preporučene količine A i D vitamina. Ukoliko bilo koji drugi nutrijent organizmu u periodu nedostaje obavezan je savjet vašeg liječnika.

Spomenuli smo špinat kao namirnicu neobično bogatu folnom kiselinom. No, osim nje, špinat je veoma bogat kalijem koji je neophodan vitaminom K1, a koji ima funkciju u pomaganju izgradnje jakih kostiju majke i fetusa. Osim toga, obiluje manganom, magnezijem, cinkom i fosforom.

Deficit folne kiseline

Simptomi deficita folne kiseline su anemija, afte, poremećaje probave, sijeđenje kose, problemi s rastom, loša cirkulacija, osjećaj umora i depresija.

U rizičnu grupu spadaju alkoholičari, srčani, jetreni i bubrežni bolesnici, oboljeli od leukemije, trudnice, žene koje uzimaju kontracepcijske tablete i ljudi treće životne dobi.

Važnost joda u trudnoći

Ničega previše, niti premalo – umjereno u svemu. Trudnice koje obožavaju slanu i začinjenu hranu trebaju malo prikočiti jer prevelik unos soli u organizam i kada niste trudni nije dobar. Pokušajte naći ravnotežu i nemojte otići u drugu krajnost, a to je izbacivanje soli jer treba znati jednu veoma važnu stvar, a to je da je nedostatak joda koji u organizam unosimo kroz sol veoma loše za mentalni razvoj vaše bebice.

Jod je sastavni element hormona štitne žlijezde koji izravno utječu na pravilan razvoj te na diferenciranje i funkciju svih stanica i tkiva u ljudskom organizmu, posebno mozga. Stvaranje mreže neurona počinje u prvim tjednima razvoja fetusa, a za to je jod najvažniji prehrambeni izvor. Što je neuronska mreža razgranatija, veća je iskoristivost mozga, a samim tim i bolje pamćenje, koncentracija i učenje. Zato je dovoljan unos joda u trudnoći, tijekom dojenja i u najmlađoj dobi iznimno važan. Jod je element neophodan za proizvodnju hormona štitnjače (tiroksina i trijodtironina) koji pak imaju najvažniju ulogu u stvaranju i razvoju mozga, novih neurona i njihovih ovojnica te živčanih struktura. Znamo li da se mozak bebe počinje stvarati puno ranije nego što se stvara bebina štitna žlijezda, znamo i zašto je neophodno da trudnica upravo u vrlo ranoj fazi trudnoće uzima jod.

Namirnice bogate jodom

Najznačajniji izvor joda je obogaćena kuhinjska sol koju u organizam treba unositi s oprezom, alge, plodovi mora, perad i mliječnim proizvodima. Kod povrća i voća količina joda varira, no među boljim izvorima su bijeli grah, bijeli luk, krumpir, jagode i brusnice.

Trudnice u prehrani trebaju unositi veću količinu joda, a u našem ranijem tekstu “Zašto je ovaj zaboravljeni nutrijent toliko važan za naše zdravlje?” pročitajte više o utjecaju joda na organizam te koliko je trudnicama potrebno joda.