Neopjevani heroj: Magnezij – najjači dostupni relaksirajući mineral

Magnezij za opuštanje mišića

Umorni ste, iscrpljeni ili razdražljivi? Osjetljivi ste na dodir ili Vas bole noge, ramena, ruke i leđa? Možda ste pak primijetili da Vam se noge bez nekog očitog razloga grče?

Ako je tako, provjerite nedostaje li Vam u organizmu magnezij jer je ovaj mineral u suvremenom stresnom načinu života veoma važan kako za fizičko tako i psihičko zdravlje čovjeka.

Iako priroda bez ovog minerala ne može, ljudi ovaj ključni nutrijent često zanemaruju te često iz upravo banalnog razloga, nedostatka magnezija, patimo od gore navedenih tegoba. Zemljina kora sadrži manje od dva posto magnezija, sadrži ga i morska voda, a sastavni je dio i klorofila, zelenog fotosintetskog pigmenta, specifičnog za sve biljne vrste. Magnezij je kemijski element koji u periodnom sustavu elemenata nosi naziv Mg. Osmi je najčešći mineral na Zemlji, a treći najčešći u morskoj vodi. Među najvažnijim je mineralima u ljudskom tijelu.

Magnezij je pored natrija, kalcija i kalija osnovni makroelement u našem tijelu. U ljudskom organizmu 60 posto magnezija pohranjeno je u kostima, 39 posto nalazi se u stanicama, a samo oko jedan posto u serumu i izvanstaničnoj tekućini. Magnezij služi za zdravo formiranje i otpornost kostiju, mozga, živaca i zubi. Magnezij je najvažniji element za opuštanje mišića, a njegov nedostatak jedan je od glavnih uzročnika ukočenosti mišića i mišićnih spazama.

Magnezij za opuštanje mišića

Magnezij u ljudskom tijelu pomaže unaprijediti metaboličke procese, uključujući oslobađanje energije iz hrane i njegovog prijenosa kroz tijelo te sudjeluje u stvaranju proteina. Ukupno magnezij sudjeluje u 300 enzimatskih procesa u tkivima organizma, ali ponajviše u kostima, mišićima i mozgu. Bez magnezija, metabolizam ugljikohidrata, proteina i masti ne bi bio moguć. Neophodan je za proizvodnju energije, stabilizaciju membrana, te kod mišićne napetosti. Iz ovog je razloga lista zdravstvenih indikacija koje se dovode u vezu s magnezijem podugačka. Dapače, postoji čak 3.500 medicinskih referenci na nedostatak magnezija, piše američki liječnik Mark Hyman na svojoj stranici.

Suradnja magnezija i kalcija

Magnezij u organizmu ima suprotno djelovanje u odnosu na kalcij kod stanica srčanog mišića, što rezultira širenjem krvnih žila i boljom opskrbom stanica kisikom. Magnezij s kalcijem djeluje za kontrolu električnog impulsa u stanici (pročitajte više u tekstu: Što se skriva iza proljetnog umora). U zdravim stanicama koncentracija magnezija veća je od koncentracije kalcija, a njihov je odnos veoma važan. Njihova ravnoteža i jedinstveno djelovanje važni su kako bi se spriječilo nakupljanje kalcija u stanicama koje može dovesti do razdražljivosti, oslabljenog djelovanja stanica ili njihovog odumiranja.

Nedostatak magnezija uzrokuje čitav niz simptoma i bolesti koje se lako mogu izliječiti unosom ovog nutrijenta. Treba voditi računa o tome da većina ljudi slabo apsorbira magnezij, a snažno se izlučuje urinom.

Nedostatak magnezija između ostalog uzrokuje:

[tie_list type=”thumbdown”] [/tie_list]

Razina magnezija u organizmu smanjuje se unosom alkohola, kave, fosforne kiseline u slatkim gaziranim sokovima, prolongiranom i jakom stresu, kroničnoj diareji, diureticima. Magnezij vrši golem utjecaj i na naš endokrini sustav, čiji simptomi se teško uočavaju. Budući da tijelo nedostatak ovog ključnog nutrijenta nadomješta tako da ga crpi iz kostiju, duži nedostatak magnezija može biti vrlo opasan za otpornost kostiju. Tijelo ga samo nije u stanju stvarati stoga je veoma važno unijeti ga u dovoljnim količinama u organizam.

Namirnice bogate magnezijem

[tie_list type=”checklist”]
  • zeleno lisnato povrće (špinat, blitva)
  • orašasti plodovi (bademi, sezam, brazilski oraščići, orasi, kikiriki)
  • sjemenke bundeve
  • suncokretove i sojine sjemenke
  • paprika
  • smokve
  • žitarice
  • mahunarke
[/tie_list]

Povećane potrebe za magnezijem imaju mladi u razvoju, starije osobe, trudnice i dojilje, osobe sa stresnim i zahtjevnim poslom, sportaši, srčani bolesnici i bolesnici koji uzimaju diuretike ili digitalis, osobe na dijetama za mršavljenje te oboljeli od šećerne bolesti.

 

Evo koje su vrste magnezija dostupne u Hrvatskoj te koja se kad primjenjuje.

Koje su vrste magnezija i kada ih primijeniti?

Iako se radi o mineralu od esencijalne važnosti, nedostatak magnezija ujedno je i jedan od najčešćih.

 

 

 

[toggle title=”Što treba znati o dodacima prehrani?” state=”open”]

Važno je znati da dodatak prehrani nije nadomjestak ili zamjena uravnoteženoj prehrani. Svaki dodatak prehrani na ambalaži mora imati navedenu preporučenu dnevnu dozu. Preporučene dnevne doze ne smiju se prekoračiti. Važno je pridržavati se zdravog načina života.

Proizvode nabavljajte isključivo iz provjerenih izvora, putem web shopa Ljekarnik.hr ili u odabranoj ljekarni.[/toggle] [toggle title=”Ambalaža proizvoda sadrži informacije važne za vaše zdravlje!” state=”close”]

Svaki dodatak prehrani na svojoj ambalaži može imati istaknute zdravstvene tvrdnje. Zdravstvene tvrdnje govore o utjecaju proizvoda na organizam. Zdravstvene tvrdnje mogu biti različite za proizvode s naizgled sličnim sastavom – uvijek dobro pročitajte sve što je navedeno na ambalaži. Internet je prepun informacija o raznim istraživanjama od kojih neka jesu, a neka nisu potvrđena od znanstvene zajednice. Podaci iz većine znanstvenih istraživanja i objavljenih stručnih studija koje se odnose na utjecaj dodataka prehrani na organizam su uobličeni u zdravstvene tvrdnje koje je odobrila europska regulatorna agencija za zdravlje hranu – EFSA i hrvatsko Ministarstvo zdravlja. U slučaju bilo kakve dvojbe o razumijevanju djelovanja proizvoda, proučite ambalažu ili reklamne materijale proizvoda koji vas zanima.

Proizvođači dodataka prehrani na reklamnim materijalima ili ambalaži proizvoda nikada ne smiju navoditi da se čovjekovo zdravlje može pogoršati ukoliko se ne uzima pojedini dodatak prehrani. Ukoliko naiđete na takvu sumnjivu promociju, preparat nemojte kupovati.

Ukoliko neki od proizvoda sadržava alergene poput mlijeka, ribe i školjkaša, glutena i sličnog, informacije o alergenima moraju biti istaknute na ambalaži ili promotivnim materijalima.

Prije uzimanja proizvoda dobro proučite njegov sastav. Ukoliko niste sigurni smijete li uzimati neki proizvod savjetujte se s liječnikom ili ljekarnikom prije uzimanja. Besplatan savjet od magistra farmacije možete potražiti i putem savjetovališta na web trgovini Ljekarnik.hr. U slučaju alergijske reakcije prekinite s uzimanjem proizvoda i odmah se obratite liječniku.[/toggle] [toggle title=”Svjedočanstva o djelotvornosti preparata” state=”close”]

Reklamiranje dodataka prehrani nije dozvoljeno koristeći svjedočanstava korisnika. Na Internetu ćete vjerojatno pronaći mnoštvo preparata čija se djelotvornost reklamira svjedočanstvima mnoštva “zadovoljnih korisnika” – to je strogo zabranjeno. Budite oprezni u takvim slučajevima jer u svrhu promocije o djelotvornosti proizvoda proizvođači smiju koristiti isključivo prethodno odobrene zdravstvene tvrdnje. Moguće je, međutim, da vam zdravstveni djelatnik preporuči neki preparat za svrhu koja nije navedena u nekoj zdravstvenih tvrdnji koja se nalazi na proizvodu. Stručni i obrazovani zdravstveni djelatnici to će učiniti nakon kliničke procjene zdravstvenog stanja svakog pojedinog pacijenta te svih potreba organizma da se s pojedinim zdravstvenim stanjima nosi. Nemojte kupovati preparate čiju djelotvornost potvrđuje samo mnoštvo “zadovoljnih korisnika” i “stručnjaka” čiji identitet ne možete provjeriti. [/toggle] [toggle title=”Trudnice, djeca i bolesnici” state=”close”]

Ukoliko uz dodatak prehrani koristite i neki lijek, prije uporabe ovog proizvoda pažljivo pročitate uputu o lijeku. Za obavijesti o indikacijama, mjerama opreza i nuspojavama upitajte svog liječnika ili ljekarnika.

Za svako dijagnosticiranje i liječenje bolesti posjetite liječnika. Dodaci prehrani ne mogu zamijeniti propisani lijek bez izričite suglasnosti i preporuke liječnika. Nemojte samostalno mijenjati ili prekidati terapiju koju vam je propisao liječnik – lijekove uzimajte onako kako su propisani. Osluškujte signale koje vam šalje organizam – o svakoj promjeni koju primijetite obavijestite svojeg liječnika.

Ukoliko neki od proizvoda nije namijenjenen trudnicama, dojiljama, bebama, dojenčadi, djeci, starijim osobama, drugim skupinama ili osobama s određenim zdravstvenim stanjima, to će biti navedeno na ambalaži.[/toggle] [toggle title=”Čuvanje proizvoda” state=”close”]

Dodaci prehrani se trebaju čuvati na tamnom i hladnom mjestu daleko od dohvata male djece.[/toggle]