Od polijevanja ledenom vodom do znanstvenih otkrića o ALS-u

Prošlogodišnji “Ice bucket challenge”, točnije polijevanje ledenom vodom preplavilo je medije i društvene mreže, a zalijevali su se svi od estradnjaka, političara do ljudi iz susjedstva. Ne samo da se nije očekivao doprinos znanosti, pokret je bio kritiziran kao lijeni aktivizam koji nema veze s ALS-om – bilo je jednostavno, zabavno i samopromovirajuće.

Godinu dana i 115 milijuna dolara u donacijama kasnije, situacija izgleda drugačije. Znanstvenici sa Sveučilišta John Hopkins tvrde kako su napravili veliki pomak u istraživanju ALS-a te pripisuju djelomične zasluge velikom javnom interesu.

U članku objavljenom u prestižnom časopisu Science predstavili su svoja otkrića vezana uz nakupine ključnog TDP-43 proteina u mozgu oboljelih. Za te se nakupine zna već desetljećima, no znanstvenici su tek sad otkrili mehanizam njegova djelovanja: kad se TDP-43 koji inače ima zaštitnu funkciju u živčanim stanicama počne nakupljati u grudicama on prestaje funkcionirati i samim time počinju procesi odumiranja stanica u mozgu i leđnoj moždini.

Znanstvenici su zaključili kako TDP-43 ne obavlja svoju funkciju u 97% slučajeva ALS-a te da će, ukoliko uspiju oponašati djelovanje tog proteina, vjerojatno moći usporiti napredak bolesti. Bolje razumijevanje tih proteina moglo bi se primijeniti i u istraživanju drugih bolesti poput Alzheimerove bolest ili mišićne distrofije.

U Hrvatskoj je prošle godine bilo prikupljeno oko 210 tisuća kuna, a prema tadašnjim najavama ta se sredstva nisu utrošila u istraživanje bolesti nego olakšanje uvjeta života pacijentima.

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]

Amiotrofična lateralna skleroza (ALS) ili Lou Gehrigova bolest je rijetka, ali ozbiljna neurološko-mišićna bolest. Početak bolesti karakteriziraju slabost u mišićima i motoričke smetnje koje se progresivno pogoršavaju, a oštećenja neurona u konačnici dovode do paralize i smrti.

[/box]

Budući da oboljeli neprekidno osjećaju neugodnu bol koju su usporedili s ulaskom u ledenu vodu, početna ideja iza akcije polijevanja ledenom vodom bila je upravo to – da se osobe barem na trenutak senzibiliziraju s osjećajem koji oboljele prati cijelo vrijeme.

Izvori: T-portal, The Washington Post; Foto: Wikipedia