Znanstvenici traže dozvolu za genetsko modificiranje ljudskog embrija

Britanski znanstvenici traže dozvolu za genetsko modificiranje ljudskog embrija. Istraživači s Instituta The Francis Crick u Londonu žele upotrijebiti kontroverznu genetsku tehniku za obavljanje istraživanja o neplodnosti i čestim pobačajima.

Embriji bi se nakon istraživanja uništili i ne bi se implantirali u maternicu te se na taj način ne bi rađale ‘dizajnirane bebe’, bojazan koja vlada među kritičarima manipulacije in vitro fertilizacije. Pri Vladi su rekli kako će se ovaj zahtijev razmotriti u dogledno vrijeme, piše BBC.

Genetsko modificiranje ljudskog embrija

U Velikoj Britaniji protuzakonito je uređivati gene embrija u tretmanu in vitro oplodnje, ali je dopuštena u istraživačke svrhe, pod licencom.
‘Nedavno smo primili zahtijev za korištenje metode Crispr/Car9 (tehnika uređivanja gena) u jednom od naših licenciranih programa i zahtjev će se u dogledno vrijeme uzeti u obzir’, rekao je glasnogovornik Ljudske Oplodnje i Embriologiju (HFEA).

Voditeljica istraživanja dr. Kathy Niakan, rekla je da je cilj razumijevanje gena potrebnih da bi se ljudski embrij uspješno razvio.
‘Važno je, u skladu s propisima HFAE, da se svaki donirani zametak koristi samo u svrhu istraživanja’, rekla je. Ti bi se embriji donirali informiranim pristankom i viškom iz in vitro liječenja.

Vođa istraživanja s Instituta prof. Robin Lovell Bagde dodaje da bi svaka tehnika za mijenjanje gena embrija namijenjena reprodukciji bila ‘luda’ u ovoj fazi.
‘Sretni smo da imamo dobre propise u Velikoj Britaniji koji omogućuju istraživanje pod licencom, no ne implantaciju embrija čiji je genom modificiran’, rekao je.

Moratorij

Znanstvenici kažu da nova tehnika Crispr/Cas9 znači da genom može biti manipuliran preciznije nego do sada.
No, bilo je i poziva na moratorij na ovakva istraživanja, u svjetlu moralnih i etičkih pitanja.

Ranije ove godine kineski su znanstvenici objavili da su editirali ljudski embrij za istraživačke svrhe u orjentirnoj studiji. Amerika je kasnije nametnula moratorij na federalno financirana istraživanja na ovom području.
U Velikoj Britaniji stručnjaci su nedavno pozvali na raspravu o tome hoće li se uređivanje ljudskih embrija ikada moći opravdati u klinikama.
Nekoliko tjedana kasnije skupina utjecajnih znanstvenika koji pripadaju Hinxton Grupi, rekla je da ne odobravaju rađanje GM beba, ali da bi ideja jednog dana mogla postati moralno prihvatljiva.

Dr. Sarah Chan sa Sveučlilišta Edinburgh rekla je da bi aplikacija prema HFAE za ishodovanje dozvole za editiranje ljudskog embrija trebala biti razlog za povjerenje, ne brigu.
‘Britanski su znanstvenici spremni napraviti vodeći svjetski doprinos u ovom uzbudljivom području’, rekla je.
Istodobno trebali bismo biti sigurni da znamo da se ovaj rad provodi pod robusnim regulatornim sustavom koji osigurava visoke znanstvene i etičke standarde’.