Ljekovita bundeva: Štiti imunitet, srce i prostatu

S dolaskom jeseni stigle su bundeve. Osim što kite prirodu i naše kuhinjske stolove bundeve su mnogo više od variva, složenaca, kolača i ukrasnih bundeva za Noć vještica.

One su male, velike, žute, zelene, ovisno o vrsti. Bundeva ima preko 800 različitih vrsti, a porijeklom su iz Afrike i Amerike.
Bundeve sadrže više od 90% vode i imaju veoma malo masnoća. Obiluju vitaminima, esencijalnim masnim kiselinama, mineralima i vlaknima – stoga bi se ova pomalo zaboravljena supernamirnica uistinu trebala češće koristiti u prehrani.

Često zanemarene sjemenke bundeve idealne su grickalice. Obiluju mineralima, magnezijem, cinkom i bakrom neophodnim za zdravlje i jači imunitet. Četvrtina šalice sjemenki sadrži pola preporučenog dnevnog unosa magnezija. Ovaj je mineral važan za rad srca, nužan u strukturi kostiju i zuba te probavi, a smanjuje i rizik od srčanog i moždanog udara.

Vitamin A – Alfa i beta karoten antioksidansi su iz klase karotenoida koji se u tijelu pretvaraju u koristan vitamin A. Beta karoten djeluje protuupalno i pomaže kod oštećenja kože uzrokovanog suncem, usporava starenje, smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti i potiče imunitet. Istraživanja su potvrdila da osim što čuvaju zdravlje srca i jetre, ublažavaju i simptome artritisa.

Vitamin CVitamin C uravnotežuje razine kolesterola, bori se protiv slobodnih radikala, potiče proizvodnju kolagena u organizmu te sprječavaju nastanak kancerogenih stanica. Također ojačava imunitetni sustav organizma. Bogati su fitoestrogenima, biljnim tvarima koje se ponašaju kao ženski spolni hormoni, uslijed čega smanjuju krvni tlak, ublažavaju valove vrućine i povećavaju razinu dobrog kolesterola.

Vitamin E – Kao ključni antioksidans, vitamin E doprinosi zdravoj koži i pruža zaštitu kod zaboravljanja . Sjemenske bundeve opskrbljuju vitaminom E uključujući alfa tokoferol, gama tokoferol, delta tokoferol, alfa tokomonoenol i gama tokomonoenol.

Biljna vlakna – Bundeva je izvrstan izvor vlakana. Sadrži pet grama vlakana na pola šalice. Adekvatan unos vlakana pomaže u pravilnom radu srca, asistira u gubljenju kilograma, podržava zdravu probavu i uravnotežuje razine šećera u krvi. Sjemenke su dobre za zdravlje očiju, regulaciju inzulina i seksualno zdravlje muškaraca. Manjak cinka može uzrokovati dugotrajno korištenje lijekova i prehrana bogata žitaricama, a kao posljedica javljaju se gripa i prehlada, kronični umor, depresija, problemi s učenjem i akne.

Pantotenska kiselina – Poznata i kao vitamin B5, ovaj nutrijent pomaže da se tijelo nosi sa stresom i izjednačuje hormone.

Kalij i cink – Bundeva je bogata kalijem i cinkom, promiče zdravlje srca u smirivanju hipertenzije. Cink pomaže kod imunitetnog sustava i reproduktivnog sustava. – Sjemenke bundeve prvorazredan su izvor ovih nutrijenata.

L – triptofan – Obiljem ovih dobrih aminokiselina bundeva pomaže u prevenciji depresije. Naime ovu aminokiselinu tijelo najprije pretvara u serotonin, a potom u melatonin, hormon spavanja. Preporučuju se ljudima koji pate od nesanice, a najbolje ih je jesti nekoliko sati prije odlaska na spavanje.

Bundeva djeluje i antiparazitski i prirodni je dijuretik. Osim toga, pomaže kod bubrežnog kamenca ,. Također sjemenke bundeve bogate su proteinima.