Prehrana bogata krumpirom ‘može povećati rizik od dijabetesa u trudnoći’?

Krumpir ili čips na jelovniku većinu dana u tjednu može povećati rizik od dijabetesa tijekom trudnoće, tvrde britanski znanstvenici.

To je vjerojatno zbog toga što škrob može izazvati nagli porast razine šećera u krvi, kažu. Nova studija objavljena u BMJ pratila je više od 21.000 trudnoća, piše BBC.

No britanski stručnjaci kažu da dokazi nedostaju i da većina ljudi treba jesti i više škrobne hrane zbog vlakana, isto kao i svježe voće i povrće.
BMJ studija povezuje visoku konzumaciju krumpira s većim rizikom od dijabetesa. Zamjena nekoliko obroka krupira s drugim povrćem trebala bi spriječiti ovaj rizik, tvrde autori. Agencija Britanski dijetetski savjet preporučuje da bi škrobna hrana (ugljikohidrati), poput krumpira, trebali činiti trećinu hrane koju ljudi jedu.
Ne postoji službeno ograničenje koliko bi ugljikohidrata trebali jesti svaki tjedan.

Škrobni ugljikohidrati

Hrana koja sadrži ugljikohidrate utječe na šećer u krvi. Neka – hrana s visokim glikemijskim indeksom (GI) – otpušta šećer brže u krvotok. Druga -hrana s niskim glikemijskim indeksom – otpušta ih stalno.

Istraživanje sugerira da konzumacija namirnica niskog glikemijskog indeksa može pomoći kod upravljanja dijabetesom. Trudnoća stavlja dodatne zahtjeve tijelu, i neke žene tijekom trudnoće razviju dijabetes.

Gestacijski dijabetes (trudnički dijabetes), kako ga nazivaju, obično nestaje nakon poroda, no može predstavljati dugoročne zdravstvene rizike za majku i bebu.
Studija BMJ krenula je istražiti što bi mogle napraviti žene sklonije dijabetesu. Studija je proučavala medicinske sestre koje su zatrudnjele između 1991. i 2001. Nitko od njih nije imao kroničnih bolesti prije trudnoće.

Što je trudnički dijabetes?

  • To je stanje u kojem se u krvi nalazi previše glukoze (šećera)
  • Oko tri od 100 trudnoća pogođeno je ovim dijabetesom u Velikoj Britaniji
  • Simptomi mogu uključivati suhoću usta, umor i često uriniranje
  • Gestacijski dijabetes može se kontrolirati dijetom i vježbanjem, no neke će žene možda trebati lijekove kako bi razine glukoze u krvi držale pod kontrolom
  • Ne drži li se pod kontrolom, trudnički dijabetes može dovesti do preranog rođenja djeteta ili pobačaja

Svake četiri godine, žene su zamoljene da daju podatke o tome koliko često jedu krumpir, a svaki je slučaj gestacijskog dijabetesa naveden. Tijekom perioda od deset godina, dogodile su se 21.693 trudnoća od kojih 854 s gestacijskim dijabetesom. Studija je uzela u obzir faktore poput dobi, dijabetesa u obitelji, ukupnu prehranu, tjelesnu aktivnost, gojaznost.

Utvđeno je da je 27% veći rizik od dijabetesa u trudnoći kod sestara koje su tipično jele dva do četiri obroka (100 g) kuhanog krumpira, pirea, pečenog krumpira ili čipsa tjedno. Kod onih koje su jele više od pet porcija krumpira ili čipsa tjedno, rizik je porastao za 50%.

Znanstvenici procjenjuju da ako žene zamijene krumpir za povrće ili cjelovite žitarice najmanje dva puta tjedno, smanjit će svoje rizike za dijebates za 9-12%.

Cuilin Zhang, glavna autorica studije, s Nacionalnog instituta za zdravlje u Marylandu, SAD, kaže da su rezultati studije važni.

‘Gestacijski dijabetes može značiti da žena u trudnoći može razviti preeklampsiju ili hipertenziju’, rekla je. ‘To može negativno utjecati na fetus i dugoročno, majka može biti u visokom riziku od dijabetesa tipa 2.

No britanski znanstvenici naglašavaju da nema dovoljno dokaza da se upozori žene na prehranu koja obiluje krumpirom.

Jednostavne zamjene koje mogu sniziti glikemijski indeks:

Zamijenite pečeni krumpir za slatki ili kuhani mladi krumpir. Umjesto bijelog ili integralnog kruha, odaberite žitarice, integralni ili raženi kruh.
Zamijenite smrznuti pomfrit iz mikrovalne pećnice za tjesteninu i njoke. Pokušajte s kašom, prirodnim mueslima ili cjelovitim žitaricama za doručak.

Dr. Emily Burns, s Dijabetes UK:
‘Studija ne dokazuje da će jedenje krumpira prije trudnoće povećati rizik od razvoja gestacijskog dijabetesa kod žena, no ističe potencijalnu povezanost između ovo dvoje’.

‘Međutim, kako istraživači priznaju, ovi rezultati moraju se istražiti u kontroliranom ispitivanju prije nego možemo znati više. Ono što znamo je to da žene mogu značajno smanjiti rizik od razvoja gestacijskog dijabetesa kontrolirajući težinu prehranom zdrave, uravnotežene hrane i održavanjem aktivnosti’.

Dr. Louis Levy, šef znanosti o prehrani pri Public Health England:
‘Kao i što autori priznaju nije moguće pokazati uzrok i posljedicu iz ove studije. Dokazi nam govore da moramo jesti više škrobne hrane kao što su krumpir, kruh, tjestenina i riža, kao i voće i povrće kako bi povećali konzumaciju vlakana i zaštitili zdravlje crijeva.
Naš savjet ostaje isti: temeljna jela oko razne škrobne hrane, uključujući krumpir, i odabir cjelovitih sorti gdje god je moguće’.

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.