Nedostaju li vam omega masne kiseline? I da i ne

Nedostaju li vam omega masne kiseline?

Kome trebaju omega masne kiseline, koje i zašto? 

Ako se vaša prehrana temelji na zasićenim mastima, a ribu nemate na tjednom meniju, vrlo vjerojatno ne unosite dovoljno prijeko potrebnih masnih kiselina. Poznajemo skupine 3, 6 i 9, a premda su sve važne za naše zdravlje, često kronično patimo od nedostatka samo pojedinih masnih kiselina.

3, 6 i 9 omega masne kiseline

Omega masne kiseline su nezasićene masnoće poznate su po svojem učinku na zdravlje, posebice srca i krvožilnog sustava. Omega 3 i 6 masne kiseline nazivaju se esencijalnima jer ih tijelo ne može samo proizvesti.

Iako sve omega masne kiseline imaju ulogu u održavanju zdravlja, uglavnom se najviše govori o važnosti omega-3, pretežito zbog današnjeg načina prehrane. Zapadnjačka prehrana vrlo je siromašna omega-3 kiselinama što se odražava na zdravlje kardiovaskularnog sustava i sposobnost tijela da umanji upalne procese.

Poznate su mnoge omega 3 masne kiseline, no ove tri su najvažnije:

  • ALA (alfa-linolenska kiselina) – najbolji izvori su biljke s velikim udjelom masti poput lana, chija sjemenki i oraha.
  • EPA (eikosapentaenojska kiselina) – nalazi se uglavnom u masnoj ribi, ribljim uljima i plodovima mora.
  • DHA (dokozaheksaenska kiselina) – prvenstveno se nalazi u masnoj ribi, ribljim uljima, plodovima mora i algama.

omega masne kiseline

Omega-6 masne kiseline nalazimo pretežito u biljnim uljima (suncokretovo, kukuruzno, sojino), jajima i mesu. Iako su stekle su lošu reputaciju unatrag nekoliko godina, omega-6 masne kiseline jednako su važne za naše zdravlje, a pokazalo kako je za zdravu prehranu važan omjer u kojem se one kombiniraju s omega-3: preporučuje se težiti omjeru od 2:1 (do maksimalnih 4:1) u korist omega-6.

Ono što je dovelo omega-6 na loš glas jest njihova prezastupljenost u prehrani, a podaci govore da se danas konzumiraju u čak 15 do 20 puta većoj količini od omega-3.

Stoga ako se vaša prehrana temelji na zasićenim mastima, a ribu nemate na tjednom meniju, vrlo vjerojatno vam nedostaju omega (3) masne kiseline.

Za razliku od 3 i 6, omega 9 masne kiseline tijelo može proizvesti samo, no svejedno su korisne kada se unose hranom. Najvažnija omega-9 je oleinska kiselina, a pronalazimo je u biljnim uljima (maslinovo, suncokretovo, uljana repica), voću (avokado, masline) i orašastim plodovima (bademi, indijski oraščići, orasi).

Tko treba pripaziti na unos omega-3 masnih kiselina?

  • Osobe koje konzumiraju ribu manje od dva puta tjedno i/ili čija se prehrana temelji na zasićenim masnim kiselinama.
  • Osobe s povišenim trigliceridima i kolesterolom u krvi te one s kardiovaskularnim oboljenjima.
  • Trudnice i dojilje trebale bi unositi oko 300 mg DHA dnevno, pritom pazeći da riba koju konzumiraju ne sadrži velike doze teških metala. Mnoge se trudnice stoga odlučuju za dodatke prehrani s pročišćenim ribljim uljem.

Istraživanja omega masnim kiselinama pripisuju brojna blagotvorna svojstva, a potvrđeno je da:

  • ALA doprinosi održavanju normalnih razina kolesterola u krvi
  • EPA i DHA doprinose normalnoj funkciji srca
  • unos DHA kod majki doprinosi normalnom razvoju fetusa i dojenčadi
  • unos DHA kod majki doprinosi normalnom razvoju očiju fetusa i dojenčadi

 

 

Omega masne kiseline: kako sačuvati zdravlje srca?

Intervju s kardiologinjom: Kako sačuvati zdravlje srca?

Čuva li čaša vina naše srce? Kako pripremiti srce za nadolazeće vrućine? Kako pomoći osobi za koju sumnjamo da ima srčani udar? To su pitanja na koja svi trebamo znati odgovore.

 

 

[toggle title=”Što treba znati o dodacima prehrani?” state=”open”]

Važno je znati da dodatak prehrani nije nadomjestak ili zamjena uravnoteženoj prehrani. Svaki dodatak prehrani na ambalaži mora imati navedenu preporučenu dnevnu dozu. Preporučene dnevne doze ne smiju se prekoračiti. Važno je pridržavati se zdravog načina života.

Proizvode nabavljajte isključivo iz provjerenih izvora, putem web shopa Ljekarnik.hr ili u odabranoj ljekarni.[/toggle] [toggle title=”Ambalaža proizvoda sadrži informacije važne za vaše zdravlje!” state=”close”]

Svaki dodatak prehrani na svojoj ambalaži može imati istaknute zdravstvene tvrdnje. Zdravstvene tvrdnje govore o utjecaju proizvoda na organizam. Zdravstvene tvrdnje mogu biti različite za proizvode s naizgled sličnim sastavom – uvijek dobro pročitajte sve što je navedeno na ambalaži. Internet je prepun informacija o raznim istraživanjama od kojih neka jesu, a neka nisu potvrđena od znanstvene zajednice. Podaci iz većine znanstvenih istraživanja i objavljenih stručnih studija koje se odnose na utjecaj dodataka prehrani na organizam su uobličeni u zdravstvene tvrdnje koje je odobrila europska regulatorna agencija za zdravlje hranu – EFSA i hrvatsko Ministarstvo zdravlja. U slučaju bilo kakve dvojbe o razumijevanju djelovanja proizvoda, proučite ambalažu ili reklamne materijale proizvoda koji vas zanima.

Proizvođači dodataka prehrani na reklamnim materijalima ili ambalaži proizvoda nikada ne smiju navoditi da se čovjekovo zdravlje može pogoršati ukoliko se ne uzima pojedini dodatak prehrani. Ukoliko naiđete na takvu sumnjivu promociju, preparat nemojte kupovati.

Ukoliko neki od proizvoda sadržava alergene poput mlijeka, ribe i školjkaša, glutena i sličnog, informacije o alergenima moraju biti istaknute na ambalaži ili promotivnim materijalima.

Prije uzimanja proizvoda dobro proučite njegov sastav. Ukoliko niste sigurni smijete li uzimati neki proizvod savjetujte se s liječnikom ili ljekarnikom prije uzimanja. Besplatan savjet od magistra farmacije možete potražiti i putem savjetovališta na web trgovini Ljekarnik.hr. U slučaju alergijske reakcije prekinite s uzimanjem proizvoda i odmah se obratite liječniku.[/toggle] [toggle title=”Svjedočanstva o djelotvornosti preparata” state=”close”]

Reklamiranje dodataka prehrani nije dozvoljeno koristeći svjedočanstava korisnika. Na Internetu ćete vjerojatno pronaći mnoštvo preparata čija se djelotvornost reklamira svjedočanstvima mnoštva “zadovoljnih korisnika” – to je strogo zabranjeno. Budite oprezni u takvim slučajevima jer u svrhu promocije o djelotvornosti proizvoda proizvođači smiju koristiti isključivo prethodno odobrene zdravstvene tvrdnje. Moguće je, međutim, da vam zdravstveni djelatnik preporuči neki preparat za svrhu koja nije navedena u nekoj zdravstvenih tvrdnji koja se nalazi na proizvodu. Stručni i obrazovani zdravstveni djelatnici to će učiniti nakon kliničke procjene zdravstvenog stanja svakog pojedinog pacijenta te svih potreba organizma da se s pojedinim zdravstvenim stanjima nosi. Nemojte kupovati preparate čiju djelotvornost potvrđuje samo mnoštvo “zadovoljnih korisnika” i “stručnjaka” čiji identitet ne možete provjeriti. [/toggle] [toggle title=”Trudnice, djeca i bolesnici” state=”close”]

Ukoliko uz dodatak prehrani koristite i neki lijek, prije uporabe ovog proizvoda pažljivo pročitate uputu o lijeku. Za obavijesti o indikacijama, mjerama opreza i nuspojavama upitajte svog liječnika ili ljekarnika.

Za svako dijagnosticiranje i liječenje bolesti posjetite liječnika. Dodaci prehrani ne mogu zamijeniti propisani lijek bez izričite suglasnosti i preporuke liječnika. Nemojte samostalno mijenjati ili prekidati terapiju koju vam je propisao liječnik – lijekove uzimajte onako kako su propisani. Osluškujte signale koje vam šalje organizam – o svakoj promjeni koju primijetite obavijestite svojeg liječnika.

Ukoliko neki od proizvoda nije namijenjenen trudnicama, dojiljama, bebama, dojenčadi, djeci, starijim osobama, drugim skupinama ili osobama s određenim zdravstvenim stanjima, to će biti navedeno na ambalaži.[/toggle] [toggle title=”Čuvanje proizvoda” state=”close”]

Dodaci prehrani se trebaju čuvati na tamnom i hladnom mjestu daleko od dohvata male djece.[/toggle]

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.