11 savjeta za zdrave oči

Osim što su prozori duše, oči su i prozori zdravlja. Dobro pogledajte svoje oči jer one mogu ukazati na niz zdravstvenih problema. Oči su jedini dio tijela pomoću kojega možemo, bez ikakvih operacija, provjeriti zdravlje vena, arterija i živaca.

U nastavku donosimo 11 savjeta kako zaštititi svoje oči kod prekomjernog gledanja u ekran, kada nosite leće i kako ih zaštititi od UV štetnog zračenja.

#1 Uzmite pauzu od 20 sekundi

Gledanje u kompjuter (ili bilo koji digitalni zaslon) neće nauditi vašim očima, no može ih umoriti i isušiti. Iznenađujuće, kada gledamo u ekran žmirnemo u prosjeku dva puta češće no što inače činimo. Pratite pravilo 20/20/20. Svakih 20 minuta pogledajte 20 feeta (pola metra udaljenosti) na najmanje 20 sekundi. Također, namjestite monitor da je do 65 centimetara daleko od vas i malo ispod razine vaših očiju.

#2 Nosite sunčane naočale

UV zračenje može oštetiti oči kao što šteti i vašoj koži. Tako mogu nastati problemi s kataraktom, opeklinom rožnice pa čak i rakom kapka. Kada god ste vani, čak i za oblačnih dana – nosite sunčane naočale ili kontaktne leće koje blokiraju 99 % do 100 % UV-A i UV-B zraka. Zaštitne leće ne moraju biti skupe, samo provjerite etiketu. I kape blokiraju izloženost štetnim zrakama. Snijeg, voda, pijesak i beton također mogu odražavati UV zrake stoga imajte i to na umu.

#3 Koristite zaštitna stakla na poslu

Gotovo polovina svih ozlijeda oka dogodi se kod kuće, ne na poslu. Upotrijebiti zaštitne naočale kada god mislite da bi vam u oči mogle doletjeti krhotine nekih materijala ili čestice kemikalije. Zaštitne naočale mogu spriječiti 90 % očnih ozlijeda vezanih za sport. Leće bi trebale biti izrađene od polikarbonatne plastike – koje su 10 puta otpornije na udarac od drugih materijala.

#4 Jedite hranu dobru za vaše srce i za vaše oči

Hrana koja pomaže cirkulaciji dobra je za vaše srce, oči i vid. Odaberite namirnice dobre za srce, poput citrusnog voća, tamnog lisnatog povrća i cjelovitih žitarica. Hrana bogata cinkom – grah, grašak, kikiriki, kamenice, nemasno crveno meso i perad – može pomoći vašim očima da odolijeva šteti svjetlosti. I mrkva pomaže vidu: vitamin A u mrkvi važan je za dobar vid. Drugi nutrijenti koji pomažu očima su beta karoten (pronađen u žutom i narančastom voću i povrću) te luteoin i zeaksantin (pronađen u lisnatom zelenom povrću i šarenim proizvodima)

#5 Ne ignorirajte probleme s očima

Ukoliko vas oči svrbe ili su crvene, smirite ih hladnim oblozima, antihistaminicima ili kapima za oči. Ako osjećate zrnatost, poput pijeska u očima, isperite oči čistom vodom ili fiziološkom otopinom. Posjetite liječnika ako se simptomi nastabve ili ako osjetite bol u oku, primijetite li sekret, oticanje ili osjetljivost na svjetlo. Drugi razlozi za posjetiti liječnika su: tamne plutajuće točke, bljeskovi svjetlosti ili bilo što vam onemogućava da normalno vidite.

#6 Očistite svoje kontaktne leće

Vodite računa o vašim očima na način da vodite računa o svojim lećama. Uvijek prije pranja i rukovanja s lećama operite ruke. Upotrijebite isključivo šampone za leće koje vam je odobrio vaš liječnik. Očistite, isperite, osušite i zamijenite ih svaka dva do tri mjeseca. Ne nosite leće kada se kupate ili upotrebljavate proizvode poput izbjeljivača. Nikada ne ostavljajte u oku leće dok spavate, čak i kada drijemate. I ne nosite leće dulje od preporučenog vremena.

#7 Znajte svoju anamnezu

Mnogi, naizgled, nepovezani zdravstveni uvjeti mogu utjecati na vaše oči. Visoki krvni tlak i dijabetes može smanjiti protok krvi u očima. Poremećaji imunološkog sustava u plućima, štitne žlijezde ili negdje drugdje može rasplamsati oči. Druge prijetnje uključuju multiplu sklerozu, aneurizmu i rak. Recite svom ofalmologu o svojim sadašnjim i prošlim zdravstvenim problemima, uključujući i zdravstvena stanja članova obitelji.

#8 Čitajte upozorenje o lijeku

Mnogi tipovi lijekova ili kombinacije lijeka mogu utjecati na vaš vid. Budite pripravni na nuspojave različitih lijekova koje upotrebljavate za razna stanja. Recite svom liječniku ukoliko primijetite da su vam oči suše nego inače ili da su vodenastije ili da vidite dvostruko, da ste osjetljivi na svjetlo, da su oči otečene ili da je vid zamagljen.

#9 Staru šminku bacite u smeće

Bakterije lako rastu u tekućem ili kremastom make upu. Ako ih i niste potrošili, bacite proizvode tri mjeseca nakon što ih otvorite. Razvijete li infekciju, istog trenutka se riješite sve šminke i posjetite liječnika. Imate li tendenciju dobiti alergijsku reakciju, pokušajte s uvođenjem jednog po jednog novog proizvoda u vašu rutinu. Nikada ne dijelite kozmetiku i ne upotrebljavajte testere u trgovinama. Perite lice prije nanošenja make upa i poslije i ne nanosite šminku unutar linije trepavica.

#10 Redovito odlazite na oftalmološki pregled

Oči biste trebali testirati redovito, čak i ako ne nosite naočale. Upitajte liječnika koliko često. Vjerojatno će to biti u prosjeku svake druge godine u dobi između 18 i 60 godina ili svake godine ako ste stariji, nosite leće ili imate rizične faktore poput dijabetesa, visokog krvnog tlaka ili obiteljske povijesti bolesti očiju.

#11 Prestanite pušiti

Pušite li, prestanite. Pušenje znači dramatičan porast incidencije makularne degeneracije kao i podizanja rizika od razvoja katarakta kao i otežavajućih neugodnih suhih očiju. Također, dolazi do nakupljanja plaka u krvotoku i slabljenja arterija. Ovo ne samo da podiže rizik od srčanog udara, nego može oštetiti mrežnicu i uzrokovati gubitak vida. Dobre vijesti su da nakon što prestanete pušiti, vaš je rizik od bolesti oka isti kao i kod nepušača.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.