7 savjeta kako postati i ostati na biljnoj prehrani

Prošle su dvije godine otkako sam promijenila način prehrane. Prijelaz na cjelovitu biljnu prehranu popraćen je nizom drugih pozitivnih promjena u mom životu koje su mi omogućile da budem bolji stanovnik ove planete.

Iako se moja odluka o veganstvu dogodila “preko noći” i to nakon dugogodišnjeg režima na ćarima svejedske prehrane (#ličankapoćaći #bračankapomami) to nije pridonijelo činjenici da sam morala proći i određenu fazu učenja.
Međutim, to iznenadno učenje je bilo toliko zabavno, korisno i pozitivno da sam na kraju završila i dodatne edukacije o biljnoj prehrani!

Ako promišljate o veganstvu, biljnoj prehrani, konzumiranju više cjelovitih namirnica…ili vas jednostavno zanima odgovor na “Odakle ti proteini!?”,  u nastavku slijedi 7  savjeta kako postati i o(p)stati snažni biljojed.

7 SAVJETA KAKO POSTATI I OSTATI NA BILJNOJ PREHRANI !

  1. Zaboravite na snagu volje, a fokusirajte se na vaše: “Zašto?” .

Snaga volje dobar je preduvjet promjene, ali nikako nije i dobar temelj za održavanjem promjene.  Poučena vlastitim iskustvom i iskustvom velikog broja ljudi u veganskim zajednicama, znam koliko je važno odgovoriti na svoje: “ZAŠTO?”.

U neograničenom broju prehrambenh paradigmi, zašto bi baš biljna prehrana bila najbolji izbor za Vas?
To je velika promjena životnog stila i ako nismo sigurno zašto ju radimo, povratak starim navikama  bit će zagarantiran.

Neki od najčešćih razloga za odabir biljne prehrane su:

  • briga za životinje
  • briga za okoliš
  • briga za zdravlje
  • želja za mršavljenjem

Svi unutarnji motivi se broje. Bitno je da su vaši jer upravo to je ono ćemu ćete se vraćati kad stvari budu izmicale kontroli (npr. blagdani s obitelji, roštilj s ekipom…).

Iz osobnog iskustva znam da će oni evoluirati s vremenom. Primjerice, osobno sam postala vegan zbog životinja, a s vremenom sam uvidjela i ekološki utjecaj nejedenja mesa te pazim da novu odjeću kupujem na fairtrade mjestima.

Stoga, olovka i papirić u ruke i pokušajte odgovoriti: “Zašto biljna prehrana?”, a zatim taj post it papirić držite na vidljivom mjestu.

  1. Zdravlje na prvom mjestu!

Ne postoji dobra i loša hrana nego kvalitetna i nekvalitetna prehrana.
Zbog kojeg god vam je motiva potpuno biljna prehrana krajnji cilj, ideja o vege piramidi prehrane temeljene na pomfriju, vege burgerima sa dimljenim cheddarom (“Netko me zove na večeru!?”:D) i browniejima svakako nije HIT u zdravstvu.

“Proteini dolaze od životinja.”;Mlijeko je dobro za kosti.”;  “Voće deblja.”; “Ali tako su jeli naši preci”  #nebrojenorazlogaprotiv

Dopustite si priznati da o prehrani znate malo, ali da je stjecanje znanja upravo započelo.

  1. Započnite s jednostavnim, malim koracima

Dozvoljeno je megalomanski razmišljati, ali imajte na umu da je “strategija malih koraka” dugoročno održivija.
Dok je nekima draži pristup “sve ili ništa” , većina se osjeća sigurnom u postepenom prihvaćanju promjena. Ako je cilj jasan, put do ostvarenja cilja samo je stvar pametno osmišljenih koraka koji će do njega dovesti. Pritom nemojte da vas vrijeme ograničava u uživanju u procesu!

Nekoliko provjerenih ideja početnih koraka:

  • pokušajte veganizirati jedno najdraže jelo i podijeliti ga s dragom osobom
  • promislite o namirnici životinjskog porijekla koju rijetko i nevoljko jedete te ju u potpunosti eliminirajte (Zašto se mučiti s onime što nije fino!?)
  • u svakom budućem obroku napravite mjesta za više biljnih namirnica (povrće, mahunarke, žitarice..)
  • napravite mali tjedni izazov i neka jedan obrok dnevno bude skroz veganski (npr. 10 snažnobiljnih doručaka)
  • pronađite biljne alternative omiljenim namiricama (“Seitan gyros tortilla?!”)
  • informirajte se, educirajte, pitajte za pomoć i podršku ali….. POLAKO.

Informacije koje dobijete gledajući dokumentarce poput: Earthlingsa, Cowspiracy, Forks over knives, Vegucated, What the health…i njima sličnih, trebaju vremena za fino procesuiranje. Pretplate na kanale, sejvanje popularnih food blogova i “must-read/must-watch” lista ponekad postanu preveliki zalogaj ako im se ne pristupi strateški. Strpljenje je univerzalno dobar ključ!

Ako već niste, predlažem da pogledate govor James Aspeya ili Melanie Joy i probate ostati ravnodušni.

  1. Kreirajte podržavajuću okolinu.

Nakon početnog upoznavanja sa svim skupinama namirnica biljne piramide prehrane i prvih praktičnih iskustva, neminovno kreću prve prepreke.
Da bi povećali šanse za uspješan odgovor i bili spremni na situacije izvan svoje sigurne zone, izdvajam nekoliko sjajnih rješenja.

  • sve neželjene namirnice uklonite iz vidokruga, kuhinje ili “tajnih skrovišta”
  • dragim namirnicama pronađite još dražu biljnu alternativu, a da vam neće biti lako otkrijte na Veganopolisu
  • scenarij: gladni ste, daleko od kuće, postajete mrzovoljni, a htjeli biste jesti fino i zdravo bez da se osjećate ograničeno…Ne brinite! Veganska zajednica na Facebooku napravila je vegansku mapu Zagreba koja će vam postati najbolji prijatelj u ovakvim situacijama
  • planiranje obroka, posudice za ponijeti, kuhanje “na veliko” jednom tjedno i slične taktike ključne su u uštedi vremena i novaca. Upravo njima čuvate okoliš, zdravlje i aktivno brinete o životinjama

 

  1. Imajte na umu jednostavnost i cjelovitost,a ciljajte na raznolikost.

Raznolika, neprocesuirana biljna prehrana i tanjur duginih boja omogućit će sve mikro i makronutrijente potrebne vašem organizmu.

Neke od posljedica biljne prehrane su i veća količina energije, osjećaj lakoće, izostanak nadutosti, bolji ten…

Tko je i dalje samnom? 🙂

  1. Pronađite oblik podrške

Ne mogu dovoljno naglasiti važnost podrške. Kada se odlučite na veganstvo, a u vašoj okolini nema osobe sa sličnim svjetonazorom, šanse da posustanete su jako velike.

Osobno iskustvo me poučilo koliko je važno:

  • povezati se s istomišljenicima (FB grupa Snaga bilja, Veganska zajednica, Zeleni život vege mama…) koji shvaćaju kako se osjećate i o čemu pričate
  • pričati s ukućanima i rodbinom i objasniti im svoje razloge za veganstvo bez vezanosti za očekivanu podršku
  • pitati, pitati, pitati…iskusnije, stručnije, spremnije. Glupa pitanja jednostavno ne postoje!
  1. Ipak, ne zaboravite – nije baš sve u prehrani, čak ni zdravlje.

Iako je hrana gorivo koje nas održava i omogućava naše djelovanje na Zemlji, ona svakako nije jedino bitna.
Ima izuzetno veliku funkciju zbog koje bismo trebali težiti samo najboljem gradivnom materijalu za svoje tijelo, no…ako postane glavni i jedini fokus u našem životu, krade mjesto drugim važnim životnim aspektima.

Osobno volim kuhati i biti kreativna s namirnicama te počastiti drage ljude svojim finalnim proizvodom…no isto tako volim održavati tijelo prakticirajući joga asane ili hodanjem šumovitim predjelima grada. Volim održavati um čitajući drevna znanja, meditirati i konstruktivno razgovarati uz šalicu kvalitetnog čaja. Ipak, povrh svega, najviše sam ispunjena ako svojim primjerom mogu pomoći drugome…

Ako ste pročitali sve prethodne korake – slažete li se da je vrijeme za akciju?

Vrijeme je za akciju!

Tekst u potpunosti preuzet s: www.snagabilja.hr i vlasništvo je izvornog objavitelja.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.